متن کامل بررسی اختلاف اجرای تصمیم بر اساس تبدیل چرخش توپ در بازیکنان باتجربهی تنیس روی میز
بررسی اختلاف اجرای تصمیم بر اساس تبدیل چرخش توپ در بازیکنان باتجربهی تنیس روی میزچکیده تصمیمگیری یکی از مهمترین عوامل کسب موفقیت در ورزش حرفهای است که میتواند تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله خصوصیات زمانی و فضایی پرواز توپ قرار گیرد. از این رو هدف از تحقیق حاضر بررسی اختلاف اجرای تصمیم بر اساس تبدیل چرخش توپ در بازیکنان باتجربهی تنیس روی میز بود. طرح پژوهش حاضر ازنوع آزمایشی و جامعهی آماری شامل بازیکنان باتجربهی تنیس روی میز شهرستان شیراز بودند. بدین منظور 12 نفر بازیکن باتجربه که حداقل سابقهی 5 سال فعالیت در رشتهی ورزشی تنیس روی میز و شرکت در مسابقات سطح استانی را داشتند، بهصورت داوطلبانه در پژوهش مشارکت نمودند. آزمون تصمیمگیری شامل اجرای دو نوع تصمیم با پیچیدگی کم و زیاد و تبدیل چرخشهای متفاوت نیز شامل چرخشهای زیر به رو، زیر به زیر و زیر به ترکیبی بود. از روش تحلیل واریانس با طرح اندازهگیریهای مکرر و روش تعدیل بونفرونی در سطح معناداری (05 p≤) برای پاسخ به سئوالات تحقیق استفاده شد. واژههای کلیدی: تصمیمگیری، تبدیل چرخش توپ، پیچیدگی تصمیم، تنیس روی میز و بازیکن باتجربه. فهرست مطالب عنوان صفحه فصل اول: کلیات -1-مقدمه...................................... 21-2-بیان مساله................................. 61-3-ضرورت و اهمیت پژوهش........................ 8 1-4-اهداف پژوهش................................ 11-4-1-هدف کلی................................ 111-4-2- اهداف اختصاصی.......................... 111-5-سئوالات پژوهش............................... 11-6-تعریف مفهومی متغیرها....................... 12-6-1-چرخش توپ............................... 12-6-2-چرخش زیر............................... 121-6-3- چرخش رو................................ 12-6-4- چرخش کنار راست......................... 12-6-5- چرخش کنار چپ........................... 121-6-6- چرخش ترکیبی............................ 131-6-7- اجرا................................... 131-6-8- تصمیمگیری.............................. 131-6-9- بازیکن باتجربه......................... 13فصل دوم: مبانی نظری و پیشینهی پژوهش 2-1- مقدمه..................................... 152-2- مفاهیم بنیادی............................. 152-2-1- تصمیمگیری.............................. 152-2-2- تصمیمگیری در محیطهای ورزشی............. 16عنوان صفحه
2-2-3- مدلسازی شناختی......................... 182-2-4- انتخاب ابزار مناسب برای کار............ 202-2-5- مدلهای نمونهبرداری زنجیرهای تصمیمگیری.. 222-2-6- سنجش................................... 252-2-7- دیگر فرآیندهای شناختی.................. 272-2-8- پیشبینیها و کاربردهای مدلهای نمونهبرداری زنجیرهای 292-2-9- مدلی از تصمیمگیری در ورزش.............. 292-2-10- مدلسازی تصمیمگیری..................... 312-2-11- تصمیمگیری ذاتی و تحلیلی............... 362-2-12- چرخش توپ و اهمیت آن در ورزش تنیس روی میز 372-2-12-1- چرخش رو.......................... 402-2-12-2- چرخش زیر......................... 412-2-12-3- چرخش کنار یا پهلو................ 422-2-12-4- چرخش ترکیبی...................... 422-2-12-5- بدون چرخش........................ 422-2-12-6- چگونگی ایجاد چرخش................ 432-2-12-7- اشتباهها در برابر چرخش........... 442-3- پژوهشهای پیشین............................ 442-3-1- مشکلات موجود در طرحهای تحقیقی........... 442-3-2- تبحر در ورزشها......................... 462-3-3- ادراک.................................. 472-3-4- دانش پایه.............................. 492-3-5- اجرای مهارت حرکتی...................... 502-3-6- تصمیمگیری در ورزشها.................... 512-3-7- تصمیمگیری در ورزش فوتبال............... 542-3-8- تصمیمگیری در ورزش تنیس روی میز......... 572-3-9- تصمیمگیری تحت وضعیتهای فشار فیزیولوژیکی612-3-10- سایر تحقیقات مربوط به تصمیمگیری و اجرا672-3-11- تحقیقات مربوط به چرخش توپ............. 70عنوان صفحه
2-4- جمعبندی و نتیجهگیری....................... 71فصل سوم: روش پژوهش3-1- مقدمه..................................... 753-2- روش پژوهش................................. 753-3- جامعه آماری، مشارکتکنندگان (نمونه ها) و روش انتخاب آنها76 3-4- تعریف عملیاتی متغیرها..................... 763-4-1- اجرای تصمیم............................ 763-4-2- تبدیل چرخش زیر......................... 773-4-3- بازیکن باتجربه ........................ 773-5- متغیرهای پژوهش............................ 773-5-1- متغیر مستقل............................ 773-5-2- متغیر وابسته........................... 773-5-3- متغیرهای قابل کنترل.................... 773-5-4- متغیرهای غیرقابل کنترل................. 783-6- ابزار و وسایل اندازهگیری پژوهش............ 783-7- روش اجرا.................................. 793-7-1- تکلیف آزمون............................ 813-7-2- نحوهی امتیازدهی........................ 813-7- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات (بهتفکیک پرسشهای پژوهش) 82فصل چهارم: یافتههای پژوهش4-1- مقدمه..................................... 844-2- بررسی توصیفی دادهها....................... 844-2-1- یافتههای توصیفی ویژگیهای دموگرافیک شرکتکنندگان 844-2-2- یافتههای توصیفی متغیرهای تحقیق......... 854-3- یافتههای مرتبط با سئوالات پژوهش............ 874-3-1- سئوال پژوهشی اول....................... 87-3-2- سئوال پژوهشی دوم....................... 90عنوان صفحه
4-3-3- سئوال پژوهشی سوم....................... 91فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری -1- مقدمه..................................... 95-2- خلاصه پژوهش................................ 955-3- بحث و بررسی پیرامون نتایج................. 965-3-1- تحلیل و بررسی سئوال اول................ 97-3-2- تحلیل و بررسی سئوال دوم................ 995-3-3- تحلیل و بررسی سئوال سوم................ 1005-4- نتیجهگیری کلی............................. 1015-5- محدودیت های پژوهش ........................ 102 -6-پیشنهادها................................. 102-6-1- پیشنهادهای پژوهش....................... 102-6- 2-پیشنهادهای کاربردی...................... 103منابع و مآخذمنابع فارسی.................................... 105منابع لاتین..................................... 107پیوستها پیوست یک: پرسشنامه مشخصات فردی................. 114 پیوست دو: فرم آشنایی با آزمون ................. 115 فهرست جدولها عنوان صفحه جدول 4-1- یافتههای توصیفی شرکتکنندگان.......... 85 جدول 4-2- یافتههای توصیفی اجرای شرکتکنندگان.... 85 جدول 4-3- نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف........ 88 جدول 4-4- خلاصه نتایج تحلیل واریانس با طرح اندازهگیریهای مکرر در اجرای تصمیمهای ساده و پیچیده................... 88جدول 4-5- نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف تصمیم ساده 90جدول 4-6-خلاصه نتایج تحلیل واریانس با طرح اندازهگیریهای مکرر در اجرای تصمیمساده.......................................... 90جدول 4-7- تفاوت بین جفت میانگینها در اجرای تصمیم ساده 91 جدول 4-8- نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف تصمیم پیچیده92 جدول 4-9- خلاصه نتایج تحلیل واریانس با طرح اندازهگیریهای مکرر در اجرای تصمیم پیچیده ............................ 92 جدول 4-10- تفاوت بین جفت میانگینها در اجرای تصمیم پیچیده93 فهرست شکلها عنوان صفحه شکل 2-1- فرآیند نمونهبرداری زنجیرهای شبیهسازی شده 24 شکل 2-2- تئوری زمینه تصمیمی بوسمییر و تونسند ... 30 شکل 2-3- مدل T-ECHO............................ 34 شکل 2-4- محور افقی توپ.......................... 38 شکل 2-5- محور عمودی توپ......................... 38 شکل 2-6- محور جلو و عقب توپ..................... 39 شکل 2-7- محور اُریب توپ.......................... 39 شکل3-1- چگونگی تقسیمبندی میز در سمتی که ربات پرتابگر نصب شده بود............................................... 80 فهرست نمودارها عنوان صفحه نمودار4-1- میانگین نمرات اجرای تصمیم ساده...... 86 نمودار4-2- میانگین نمرات اجرای تصمیم پیچیده.... 87 نمودار4-3- میانگین نمرات اجرا در انواع تبدیل چرخش بر اساس نوع تصمیم.......................................... 89 نمودار4-4- میانگین نمرات اجرا در تصمیمهای ساده و پیچیده بر اساس نوع تبدیل چرخش.......................................... 89 فصل اول مقدمه1-1- کلیاتامروزه ورزش حرفهای و بهویژه مهارتهای[1] ورزشکاران نخبه[2] در ورزشهای مختلف توجه تعداد زیادی از مردم سراسر دنیا را بهخود معطوف کرده است (فانتانا[3]، 2007). همهی ورزشکاران، مربیان و حتی دولتها تلاش میکنند در رشتههای مختلف بهموفقیت دست یابند، اما موفقیت در ورزش حرفهای تحت تأثیر عوامل متعددی است. بهمنظور دستیابی بهیک اجرای[4] موفق در ورزشها، ضروری است که ورزشکاران سطوح بالایی از تواناییهای ادراکی[5] را دارا باشند و بتوانند رفتار حرکتی[6] را بهشکل کارآمدی بروز دهند (کاگری ستاین و همکاران[7]، 2011). رواج ورزشها تنها بهدلیل مهارتهای برجستهی ورزشکاران حرفهای نیست. آنچه بیش از هر چیز تماشاگران و حتی خود ورزشکاران را بهوجد میآورد انجام تکنیکی خاص در لحظهای خاص و بهویژه لحظهای غیرمنتظره است. خلق چنین لحظاتی نیاز به تصمیمگیری[8] ورزشکاران تحت شرایط سخت دارد (سیبلیو اتنایر[9]، 2004). بههر حال امروزه ما میدانیم که علاوه بر اجرای مهارت حرکتی، دیگر عناصر زنجیرهی پردازش اطلاعات نیز از مؤلفههای حیاتی اجرای ماهرانه هستند. واضح است که مهارت از دیگر عناصر زنجیرهی پردازش اطلاعات شامل ادراک[10]، تفکر، دانش پایه[11] و تصمیمگیری تأثیر میپذیرد. بر مبنای مدل پردازش اطلاعات، قبل از اینکه یک حرکت ورزشی بتواند اجرا شود اطلاعات موجود در محیط به وسیله فرد فراهم شده، توسط سیستم عصبی مرکزی پردازش شده، دانش پایه دردسترس قرارگرفته و یک تصمیم اتخاد و اجرا میشود. طبق نظر شناختگرایان تصمیمگیری جزئی از مدل پردازش اطلاعات[12] بوده وکاربرد آن در این است که «ما چگونه از ادراک و تجربیات گذشته برای تعیین اینکه در هر شرایطی چه کاری باید انجام دهیم، استفاده کنیم»(مک موریس[13]، 2007). بنابراین حین اجرای ورزشی در دنیای واقعی، ورزشکاران نه تنها باید مهارتهای حرکتی را اجرا کنند، بلکه باید تصمیم بگیرند که کی، کجا و در چه جهتی آنها را اجرا کنند (سیبلیو اتنایر، 2004). نپ[14](1963) در تعریفی دقیقتر بیان میدارد که تصمیمگیری عبارتست از اینکه «بدانیم در هر موقعیت خاص کدام تکنیک را بکار ببریم» (فانتانا، 2007). همچنین ویلیامز و فورد[15] (2013) تصمیمگیری را توانایی استفاده از موقعیت جاری و دانش پایهی مربوط به آن برای طرحریزی، انتخاب و اجرای یک عمل هدفمند مناسب یا مجموعهای از اعمال تعریف کردهاند. راب و همکاران[16] (2005)، بیان داشتند که تصمیمگیری در مورد اینکه «چه» حرکتی را انجام داده و «چگونه» آن را اجرا کنیم از مؤلفههای مهم اجرای نخبگان در ورزش میباشد. بنابراین لازم است تصمیمگیری و عوامل تأثیرگذار بر آن بررسی شود تا مربیان و ورزشکاران بدانند در موقعیتهای مختلف بازی چه تکنیک یا تاکتیکهایی را بهکار برند و چگونه به تغییر آنها بپردازند.حوزهی ورزش بهدلیل عوامل مختلف تصمیمی (مربیان ، بازیکنان و غیره)، تکالیف تصمیمی (صدا کردن در بازی ، واگذاری توپ و غیره) و زمینههای تصمیمی (حین بازی، حین زمان استراحت و غیره) که در این حوزه وجود دارند، فرصت و مجال ممتازی را برای مطالعه تصمیمگیری فراهم میکند (جانسون[17]، 2006). با اینحال و علیرغم اهمیت تصمیمگیری، مطالعه آن به دلایل مختلف از جمله روششناختی با محدودیتهایی روبهرو بوده است (فانتانا، 2007). تحقیقات موجود نشان داده که عوامل مختلفی از قبیل کارآیی حرکت، پیچیدگی تکلیف[18]، بلاتکلیفی (عدم قطعیت) و سرعت، کارآمدی تصمیم را تحت تأثیر قرار میدهند. برای نمونه پیچیدگی تکلیف میتواند یک اثر شدید بر هر دوی اجرا و انتخاب پاسخها داشته باشد (فیتز و پوسنر[19] 1967). کاهش یا افزایش زمان بین تصمیمات «چه» و «چگونه» از طریق دستکاری سرعت یا تغییر اندازه یا وزن توپ (زایوپنگ[20]، 1998) میتواند اثر شدیدی بر عملکرد داشته باشد. افزایش تعداد محرک و پاسخهای ممکن هم میتواند کیفیت ضربه را از طریق ایجاد ابهام تحت تأثیر قرار دهد. برای مثال ریپل و همکاران[21] (1995) دریافتند که مرحله آمادهسازی حرکت برای موقعیتهای نامعلوم (از قبیل موقعیتهای بازی) در مقایسه با موقعیتهای معین (از قبیل تمرینهای آموزشی) افزایش یافته بود و در مقابل مرحلهی اجرای حرکات ثابت مانده بود. بازیکنان در موقعیتهای مبهم به بازهی بزرگتری برای رمزگردانی از نشانههایی مثل جهت ضربه نیاز دارند. لیاو و مسترز[22](2001) گزارش کردند که یادگیری قیاسی نسبت به روشهای دستورالعمل آشکار سنتی منتج به اجرایی شده که تحت استرس روانی و فشار تکلیف ثانویه قویتر است. علاوه بر برخی تحقیقهای ذکر شدهی بالا که در تنیس روی میز انجام شدهاند، مطالعات مربوط به ویژگیهای توپ هم نشان داده که خصوصیات زمانی و فضایی پرواز توپ، انتخاب و اجرای پاسخ را تحت تأثیر قرار میدهند. سورنسن و همکاران[23] (2001) نشان دادند که موقعیت توپ بهعنوان یک پارامتر برای انتخاب ضربه بکهند و فورهند در موقعیتهایی با تناوب مشخص (فورهند/ بک هند) و نامشخص (توالی تصادفی) بهخدمت گرفته میشود. یکی از مواردی که مربوط به ویژگیهای توپ میباشد اما بهنظر میرسد چگونگی تأثیر آن بر تصمیمگیری و اجرا بهندرت مورد مطالعه قرار گرفته است، چرخش[24] (پیچ) توپ است.چرخش توپ تنیس روی میز[25] نقش مهمی در رقابتها دارد؛ بهطوریکه تقریباً هر ضربه چرخشهای متفاوتی را در توپ ایجاد میکند. چرخش زیاد [1]. Skills [2]. Elite [3]. Fontana [4]. Performance [5]. Perceptual [6]. Motor behavior [7]. Cagri cetin et al [8]. Decision making [9]. Sibley and Etnier [10]. Perception [11]. Base Knowledge [12]. Information processing [13]. MacMorris [14]. Nep [15]. Williams &Ford [16]. Raab [17]. Johnson [18]. Task complexity [19]. Fitts & Posner [20]. Xiaopeng [21]. Ripoll & et al [22]. Liao & Masters [23]. Sorensen et al [24]. Spin [25]. Table tennis |